ساعت های هوشمند در زمان معرفی اولیه به عنوان افزونه ای برای تلفن های هوشمند به حساب می آمدند و در نظر گرفتن کارکردی مجزا برای آنها امکان پذیر نبود. اما پس از گذشت چند سال و بررسی بازخورد کاربران و منتقدان از این محصولات، رفته رفته حضور ساعت های هوشمند پر رنگ تر از گذشته احساس می شود و این گجت ها به دستگاه هایی برای برقراری ارتباط، دریافت اعلان ها و پیام ها، اجرای برنامه ها و بسیار قابلیت های دیگر از جمله کنترل سلامتی کاربران تبدیل شدند. ورود بیش از پیش توسعه دهندگان به این بخش از دنیای دیجیتال به طور قطع باعث افزایش کیفیت دستگاه های عرضه شده خواهد شد و آن طور که موسسه IDC اعتقاد دارد، ساعت های هوشمند می توانند در آینده به لوازمی بسیار حیاتی تر برای کاربران تبدیل شوند. این موسسه در آخرین پیش بینی خود از بازار در سال آینده، روزهای خوشی را برای این گجت ها پیش بینی کرده و عمده دلیل آن را هم اپل می داند.

بر اساس تحلیل صورت گرفته توسط IDC، در انتهای سال 2015 میلادی اپل به لطف هواداران پر شمار و همچنین اکوسیستم زنده خود با فروش بیش از 13 میلیون دستگاه ساعت هوشمند 61 درصد از سهم بازار را در اختیار خود خواهد داشت و پس از آن ساعت های android wear قرار می گیرند که با فروش 3.2 میلیون دستگاه سهمی معادل 15 درصد را به خود اختصاص می دهند. پس از این دو مورد نیز Pebble با فروش 1.8 میلیون دستگاه و سپس ساعت های مبتنی بر تایزن با 1.7 میلیون دستگاه به فروش رفته قرار خواهند گرفت. به این ترتیب پیش بینی می شود میزان فروش ساعت های اپل با سیستم عامل Watch OS تا سال 2019 به 45 میلیون دستگاه در سال برسد. ساعت های دارای سیستم عامل android wear نیز در این بازه زمانی خواهند توانست سهم خود را از بازار افزایش داده و آن را به 39 درصد برسانند. بر اساس یافته ها، Tizen می تواند سیستم عاملی باشد که در ابتدا android wear و سپس watch os را چالش می کشد. قدرت رسانه ای و تبلیغاتی سامسونگ و برنامه ریزی بلند مدت این شرکت برای استفاده از تایزن در لوازم خانگی و خانه های هوشمند می تواند قدرتمند ترین ابزار این شرکت برای برگرداندن بازار به نفع خود باشد. در هر صورت به نظر می رسد در سال های آینده شاهد حضور هر چه بیشتر این ابزارهای دیجیتال و راه یافتن تکنولوژی های مدرن تر به آنها خواهیم بود.